Wat valt er allemaal onder data management?

Het maximale uit je klantenbestand halen klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zo zal je wellicht al eens gehoord hebben van de term: data management. Voor anderen is dit vast en zeker nog een onbekend begrip. Het uitvoeren van data management betekent eigenlijk het koppelen, beheren, verrijken en verzamelen van klantgegevens. Dit kun je vervolgens weer gebruiken in je marketing activiteiten.

Klantprofiel laten maken

Een van de mogelijkheden die horen bij data management, is het maken van een klantprofiel. Het is namelijk niet voor niks dat hoe meer je van jouw klant weer, des te meer persoonlijk contact je kunt maken. Daarom wordt er altijd geadviseerd om diverse klantprofielen te (laten) maken van jouw klantdata.

Data verrijken

Dit is een term die je wellicht nog niet hebt gehoord. Eigenlijk is ook dit weer simpel: data verrijken is het verzamelen, opschonen en aanvullen van klantgegevens. Dit wordt door vele als een vervelende klus ervaren, en is dus een van de activiteiten die met regelmaat worden uitbesteed.

Data mining

Een andere activiteit dat valt onder data management is dataminig. Dit is een methode waarbij er echt in data wordt gegraven, om zo tot nieuwe inzichten te komen. Ook hierbij zijn specialie methodes vereist, en daarom wordt deze activiteit ook met regelmaat uitbesteed.

Data management is dus niet zo makkelijk als het lijkt. Er zijn daarom verschillende bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, en die data management voor je uit handen nemen. Zo kun je ook kiezen voor het uit handen geven van specifieke activiteiten waar je bijvoorbeeld geen kennis van hebt of geen tijd voor hebt. Zo kun jij je blijven focussen op dingen waar je goed in bent, terwijl je jouw bedrijf laat groeien met al deze nieuwe data en inzichten. Waar wacht jij nog op? Tijd om jouw data ta managen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *